Effectief je presentatie voorbereiden

“The only reason to give a speech is to change the world.”
John F. Kennedy

Iedere speech, presentatie of pitch die je geeft heeft een doel. Dat is een belangrijke eerste vraag als je begint met je voorbereiding: wat is je doel? Welke oplossing bied jij en wat is jouw call to action? Hoe kun je vanuit zachtheid verbinding maken, scherp op de inhoud zijn en je publiek overtuigen en meenemen in jouw verhaal, vanuit natuurlijk leiderschap?

“The only reason to give a speech is to change the world.”

Dat begint met een goede voorbereiding van je presentatie. Daarmee kun je zoveel verschil maken. Door eerst stil te staan bij de belangrijkste drie vragen, wat is je doel, wat is je kernboodschap en wie is je publiek?
Vervolgens zou je een mindmap kunnen maken van jouw presentatie. Schrijf de kernboodschap in het midden met daar omheen steekwoorden waar je het over wilt hebben. Na een paar dagen maak je nog eens een mindmap en vervolgens leg je deze twee naast elkaar. Zijn ze hetzelfde, dan kun je aan de slag met hardop oefenen. Maar zijn er verschillen tussen de eerste en de tweede mindmap, dan is er werk aan de winkel. Maak dan nog een derde laatste versie van waaruit je kunt werken.

“The only reason to give a speech is to change the world.”

En dan begint het hardop oefenen. Niet voor de spiegel, want dan ben je alleen maar bezig met beeldvorming en de buitenkant, terwijl je verhaal moet van binnenuit komen. Dus gewoon zittend aan de keukentafel bijvoorbeeld of staand tussen de schuifdeuren. Soms is het prettig om iemand als klankbord te vragen, voor wat feedback. Door hardop te oefenen wordt je verhaal steeds scherper en vallen de bijzaken weg. De rode draad blijft over. En steeds kun je weer terug keren naar je kernboodschap. Deze kun je mooi in het begin noemen, in het midden een paar keer en je zou er zelfs mee kunnen afronden. Dan is de cirkel rond. Iets dat je publiek drie keer of meer heeft gehoord blijft pas echt goed hangen.
En om het persoonlijk te maken kun je kijken of je in het begin bijvoorbeeld een kleine anekdote kunt toevoegen. Met eenheid van tijd, plaats en handeling. Beeldend vertellen werkt sterk. Beelden blijven hangen. Cijfers vergeten we. Dus probeer concreet te zijn. Voeg emotie toe. Denk out of the box. Associeer. Wat is jouw call to action? En vergeet niet de beroemde woorden die John F. Kennedy ooit zei:

“The only reason to give a speech is to change the world.”

Good luck!

 

 

Speechcompany and COVID Scroll to Top