Online presenteren, het lijkt ogenschijnlijk makkelijk, maar doorgaans ervaart men toch veel meer onzekerheid en ongemak.
Want hoe houd jij je toehoorders bij de les? Hoe blijf jij scherp? Loop je nog met elkaar op het zelfde pad? Hoe weet je of jouw toehoorders, team of medewerkers nog mee zijn op reis in jouw verhaal? Kortom hoe blijf je als leidinggevende of manager in verbinding met je publiek?
In het oude normaal konden we tijdens een live presentatie onze toehoorders recht in de ogen kijken. Merkte je direct aan de interactie van het publiek of men mee was in je verhaal, of het landde. Je hoorde reacties, zag lichaamstaal, kreeg de bevestiging of je boodschap was aangekomen.
Maar nu de meeste presentaties virtueel zijn is dat er niet meer bij.
Geen directe feedback van het publiek. Geen lichaamstaal. De lach of het bevestigende knikje als aanmoediging. Of het teken dat iemand afdwaalt en in slaap dreigt te vallen laat zich niet meer zo makkelijk meer registeren.
Daarbij is het veel moeilijker om oogcontact te maken.
Het gevolg is dat we als spreker snel het gevoel hebben dat er niemand luistert. Hierdoor gaat men ook spreken alsóf er niemand luistert.
Uit onderzoek is gebleken dat we als gevolg hiervan eentoniger gaan spreken, afdwalen in onze gedachten en hierdoor zinnen niet afmaken. Zeker als luisteraars de andere kant opkijken, het scherm uitdoen of zitten te typen, werkt dit heel afleidend. Hierdoor kun je als spreker onzeker en zelfs angstig worden en wordt de innerlijke kritische stem luider: zie je wel, ik doe het niet goed, het is saai, ik ben niet goed genoeg. En ga zo maar door.
Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Hoe kunnen we de angst wegnemen dat niemand naar onze virtuele presentaties luistert? Hoe kunnen we de meest optimale verbinding online creëren?
Het antwoord is om virtueel een gesprek te simuleren, zodat er over en weer meer verbondenheid wordt ervaren. Want de gouden regel bij een presentatie is: contact gaat voor contract (de inhoud van je presentatie), maar juist dat contact is nu zo moeilijk.
Dus door nabijheid te simuleren, is het mogelijk om zinvolle communicatie te creëren. Hierdoor zul jij je als spreker minder onzeker voelen, want het is niet meer ‘ik’ tegenover ‘de groep,’ maar ‘ik samen met de groep.’
Er zijn drie manieren om een grotere respons en verbinding met het publiek te realiseren tijdens je virtuele presentatie.
Gebruik de chat.
Begin met een aantal vragen.
Door meteen de interactie op te zoeken creëer je verbinding met je publiek tijdens je presentatie. Het begin is vaak het moeilijkste. Alsof je in een leeg zwart gat aan het praten bent. Het voelt soms alsof er niemand luistert. Dus probeer iedereen mee te krijgen door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Vraag mensen bv in het begin te reageren met thumbs up. Bij de tweede vraag laat je het publiek in de chat antwoorden. En vervolgens kun je iemand vragen om zijn antwoord toe te lichten.
Veins een gesprek.
Door gebruik te maken van retorische vragen kun je zelf heel goed een gesprek simuleren. Dit geeft de luisteraar het gevoel van betrokkenheid.
Leef je vooraf in.
Door je voor een presentatie te verplaatsten in je luisteraar, voel je je meer emotioneel met hen verbonden wanneer je spreekt.
Verder is het goed dat jij je bewust bent van je intonatie en je klank en dat het gevaar van monotoon spreken op de loer ligt.
Soms is het goed een woord net even met wat meer energie in te zetten, net even op een andere toonhoogte, zeker als je een nieuw onderwerp aansnijdt.
Pas op dat je niet alleen aan het zenden bent, maar gebruik de stilte, zodat je boodschap ook kan landen. Wissel regelmatig tussendoor af door je toeschouwers vragen te stellen.
Verder zijn er natuurlijk vele online tools die je kunt inzetten tijdens je presentatie ter afwisseling, zodat het niet een grote brei wordt. Maak er gebruik van!
Virtueel presteren is en blijft een uitdaging. Maar door het simuleren van een gesprek – zelfs in een webinar – kun je je meer verbonden voelen met het publiek. Hoewel je virtuele publiek niet zichtbaar is, zijn ze wel aanwezig. Ze luisteren en hebben nu meer dan ooit je aandacht nodig. Dus hou je focus scherp, durf te inspireren, denk soms out of the box, verras je toehoorders, zodat ze niet afdwalen en andere dingen gaan doen. Succes!